Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Czy stan przedcukrzycowy może się cofnąć? Sprawdź, jak zapobiec jego powstaniu

Zastanawiasz się, czym jest stan przedcukrzycowy? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie oznacza on jeszcze choroby. Stan przedcukrzycowy to zbyt wysoki poziom cukru we krwi lub nieprawidłowa krzywa cukrowa. Oznacza to, pośrednie stadium między prawidłowym poziomem cukru a cukrzycą. Sygnalizuje zaburzenia gospodarki węglowodanowej, a tym samym zwiększa ryzyko pojawienia się cukrzycy typu 2. Zastanawiasz się, czym się objawia i czy stan przedcukrzycowy można cofnąć? Koniecznie przeczytaj artykuł do końca. Wyjaśnimy Ci jak zachować prawidłowy poziom cukru we krwi.

Stan przedcukrzycowy – jak go rozpoznać?

U coraz większej liczby osób diagnozuje się stan przedcukrzycowy. W dużej mierze ma to związek z otyłością spowodowaną wzrostem kaloryczności posiłków i zbyt małą aktywnością fizyczną. Takie zaniedbanie wczesnych objawów może doprowadzić do poważnej choroby, jaką jest cukrzyca typu 2. Stan przedcukrzycowy oznacza nieprawidłową glikemię na czczo lub po posiłkach. Tego rodzaju zaburzenia nie oznaczają, że już jesteś cukrzykiem. Niemniej, jest to wyraźny alarm, wskazujący na problem Twojego organizmu z metabolizowaniem węglowodanów. Jeśli nie zwrócisz uwagi na swój tryb życia, istnieje duże ryzyko, że zachorujesz na cukrzycę. Jeśli Twój wynik glukozy na czczo mieści się w zakresie 100 – 126 mg/dl warto, abyś wybrał się do laboratorium na test obciążenia glukozą, który wykonuje się rano, przed posiłkiem. Pamiętaj, aby w przeddzień badania nie ograniczać posiłków – tylko jeść jak zazwyczaj. Badanie polega na pobraniu krwi i wypiciu 250 ml roztworu zawierającego 75 g glukozy i ponownym pobraniu krwi po 120 minutach. Stan przedcukrzycowy jest rozpoznawany na podstawie nieprawidłowego wyniku badania cukru na czczo i niepoprawnego wyniku testu obciążenia glukozą. Nie masz pojęcia, skąd podwyższony cukier w Twojej krwi? Jest to spowodowane zaburzeniami w gospodarce węglowodanowej. Po zjedzeniu posiłku trzustka dostaje sygnał do produkcji insuliny, dzięki której komórki są w stanie przyjąć glukozę. Problem powstaje, gdy pomimo wydzielonej insuliny, komórki nie przyjmują dostatecznie dużo glukozy, która pozostaje w krwi – czego efektem jest podwyższony poziom cukru.

Stan przedcukrzycowy – czy jesteś narażony na podwyższony poziom cukru we krwi?

Stan przedcukrzycowy w większości przypadków nie daje żadnych objawów we wczesnym stadium rozwoju choroby. Dlatego jest on wykrywany najczęściej podczas rutynowych badań kontrolnych. Natomiast nieznacznie podwyższony wskaźnik cukru we krwi jest w stanie negatywnie wpłynąć na Twój organizm poprzez naczynia krwionośne czy inne komórki. Szczególną uwagę na swój stan zdrowia powinieneś zwracać, jeśli znajdujesz się w grupie podwyższonego ryzyka zachorowalności na cukrzycę. Istnieją bowiem czynniki, które wskazują na zagrożenie rozwoju stanu przedcukrzycowego lub samej cukrzycy. Wśród nich są:

- otyłość,

- siedzący tryb życia,

- nadciśnienie tętnicze,

- zdiagnozowana cukrzyca w bliskiej rodzinie,

- obniżone stężenie cholesterolu,

- palenie tytoniu,

- podwyższony poziom triglicerydów.

Znajdujesz się w grupie ryzyka? – pamiętaj o przeprowadzaniu regularnych badań kontrolnych w kierunku cukrzycy. Dobrą praktyką jest również kontrola cukru we krwi za pomocą glukometru, który znajdziesz w asortymencie naszego sklepu. Dzięki wczesnemu wykryciu nieprawidłowości będziesz mógł podjąć natychmiastowe leczenie, które nie dopuści do dalszego rozwoju choroby oraz niebezpiecznych jej następstw.

Czy stan przedcukrzycowy może się cofnąć? Wyjaśniamy!

Podczas badań profilaktycznych wykryto u Ciebie podwyższony poziom cukru? Zastanawiasz się, czy można cofnąć stan przedcukrzycowy? Wykrycie nieprawidłowości w poziomie cukru we krwi nie oznacza choroby. Dodatkowo wczesne zdiagnozowanie tego problemu, pozwala na całkowite jego cofnięcie w przeciwieństwie do cukrzycy. Aczkolwiek, by to zrobić – musisz podjąć zdecydowane działania zapobiegawcze. Jeśli rozpoznano u Ciebie stan przedcukrzycowy – zastosuj się do kilku niezbędnych wskazówek:

- Przyłóż większą uwagę do spożywanych posiłków. Jedz regularnie, dbając o odpowiednia ilość węglowodanów w diecie.

- Postaw na produkty zawierające niski poziom glikemiczny (IG < 55) . Wybieraj produkty zbożowe z pełnego ziarna.

- W codziennej diecie uwzględniaj produkty spożywcze bogate w błonnik (płatki owsiane, brokuły, marchewka, owoce cytrusowe).

- Postaraj się ograniczać spożycie cukrów prostych. Wyeliminuj ze swojej diety nadmierne ilości słodyczy, ciast, batonów. Ilość cukrów prostych spożywanych codziennie nie powinna przekraczać 10 % wartości energetycznej. Jeśli jesteś miłośnikiem słodkości – postaw na zdrowe zamienniki. W asortymencie sklepu dostępne są słodycze przeznaczone dla diabetyków ( niezawierające cukrów).

- Zrezygnuj całkowicie z alkoholu oraz wszelkich rodzajów soków i napojów gazowanych.

- Twoja dieta powinna być bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym z rodziny omega – 3.

- Ogranicz spożywanie soli kuchennej. Dopuszczalna ilość spożywanej soli to 5g na dobę. Pamiętaj, że sól znajduje się w prawie każdym produkcie spożywczym.

- Prowadź aktywny tryb życia. Zacznij od codziennych spacerów na świeżym powietrzu lub jazdy na rowerze. Taka aktywność pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie i samopoczucie.

- Staraj się kontrolować masę ciała. W przypadku wystąpienia nadwagi – skorzystaj z porad dietetyka. Pamiętaj, że z pozoru niewielka redukcja masy ciała ok 5-10 % wpłynie korzystnie na Twój wskaźnik glikemii, tym samym obniżając ilość tkanki tłuszczowej czy poziomu cholesterolu.

Wczesna diagnostyka stanu przedcukrzycowego oraz podjęte kroki zapobiegawcze z całą pewnością korzystnie wpłyną na Twoje zdrowie. Pamiętaj, że cukrzyca typu 2 nie daje wyraźnych sygnałów, a stan przedcukrzycowy może ją zapowiadać, rozwijąc się przez lata. Dlatego tak ważne jest wykonywanie badań kontrolnych oraz prowadzenie zdrowego stylu życia.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl